Semnele meșteșugărești în Reghinul Săsesc

Dorin-Ioan RUS, ”Handwerkszeichen in Sächsisch-Reen”, publicat în: Repere ale dezvoltării la început de mileniu, Târgu-Mureş, 2004, p.39-43

Începând cu a doua jumătate a secolului al XIX-lea, până la al Doilea Război Mondial, orașul Reghinul Săsesc a cunoscut o mare dezvoltare economică. Această ascensiune importantă s-a datorat în principal companiilor industriale. Activitatea industrială a locuitorilor orașului era foarte intensă, iar orașul a fost un centru de mare importanță în viața economică a acestei zone din nordul Transilvaniei.

Zona de aprovizionare a orașului Reghinul Săsesc avea un raion de până la 30 km în jur. Orașul nu aproviziona doar locuitorii săi, ci și populația multor sate din împrejurimi.

Magazinele de toate tipurile erau vizitate zilnic de cumpărători și vânzători. Este de remarcat faptul că în fiecare joi aveau loc piețe săptămânale mari, la care veneau locuitorii din toată zona cu căruțe trase de cai sau boi, dar și pe jos, pentru a-și oferi spre vânzare produsele agricole. Veniturile astfel obținute erau apoi cheltuite în diferitele magazine sau la unul dintre numeroșii meșteșugari, precum pălărieri, blănari, dogari, tâmplari, cizmari, curelari, funari etc., care își ofereau produsele spre vânzare în piața mare.

Următoarele simboluri sunt încă vizibile pe pereții unor case din oraș; se poate spune că multe dintre acestea au moștenit vechile semne ale breslelor. Acolo unde aceste semne sunt prezente, în vechime, înainte de 1872, se aflau atelierele meșterilor sau breslelor.

Tâmplăria meșterului Heinrich Müller se afla în Kreuzgasse (astăzi o parte din strada Mihai Viteazul). Semnul este încă vizibil pe peretele exterior al casei nr. 79: un unghi drept în poziție verticală, deasupra căruia se află un compas deschis orientat în jos și un triunghi orientat în jos. În partea dreaptă a unghiului sunt vizibile cifrele 1 și 8, iar în partea stângă cifrele 9 și 3. Cifrele 1893 indică anul construcției clădirii (fig. 1).

Un atelier mecanic se afla anterior pe Kirchengasse (astăzi strada Stadionului) nr. 1. Pe peretele exterior al clădirii sunt două roți dințate cu opt spițe și douăzeci și opt de dinți (fig. 2). Atelierul aparținea meșterului Birthler Johann.

Pe turnul casei inginerului constructor Florea Bogdan (pe actuala stradă Mihai Viteazul nr. 105) este prezent simbolul profesiei sale: un triunghi deasupra unui ciocan orientat în sus și un compas deschis orientat în jos, toate încadrate într-un cerc (fig. 3).

În centrul orașului, în piața centrală (astăzi Piața Petru Maior nr. 4), se află o casă cu semnul Asociației Muzicale din Sächsisch-Regen. Simbolul reprezintă o liră (fig. 4). Inscripția spune: “Această casă / a fost donată / de Michael și Therese / Alzner / Asociației Muzicale”.

De asemenea, în Mittelgasse nr. 36 (astăzi o parte din strada Mihai Viteazul), se afla semnul constructorului Gustav Müller. În urma lucrărilor de renovare, semnul a fost distrus. Semnul era situat pe peretele exterior al casei de colț Mittelgasse – Schobelgasse (astăzi strada Pictor Grigorescu).

Al cincilea semn aparține unui dulgher, Pataky Mihály (1855-1918), și este plasat pe piatra sa funerară din cimitirul reformat din Reenul Maghiar. Este vorba despre un triunghi deasupra unui ciocan orientat în jos și un compas deschis. Se poate observa că întreaga piatră funerară aparținea familiei Pataky, deci întreaga familie a lucrat în acest domeniu (fig. 5).

Pe strada Sării se afla un atelier de tinichigerie (unde se află astăzi magazinul Lipscani), cel al meșterului Dietrich Keintzel. Semnul meșteșugăresc este încă vizibil pe acoperiș: o foarfecă de tinichigerie orientată în sus, deasupra a două ciocane încrucișate, orientate în sus (fig. 6).

Emblemele prezentate sunt semnele profesionale ale firmelor din Reghin care erau active în perioada antebelică sau interbelică în Reghinul Săsesc. Multe altele au fost distruse sau șterse de-a lungul timpului.

La sfârșitul secolului al XIX-lea, noua industrie de fabrici capitaliste era activă și în Reghinul Săsesc și, în consecință, aceste semne, alături de prezența frecventă a uneltelor de lucru vechi, dovedesc o tehnică modernă.

**Indexul ilustrațiilor:**

  1. Semnul tâmplarului din Kreuzgasse (strada Mihai Viteazul) 79;
  2. Semnul unui atelier mecanic din Kirchengasse (strada Stadionului) 1;
  3. Semnul inginerului constructor Florea Bogdan din Magazingasse (strada Mihai Viteazul) 105;
  4. Semnul Asociației Muzicale, piața centrală (Piața Petru Maior) 4;
  5. Piatra funerară a familiei Pataky, cimitirul reformat din Reenul Maghiar;
  6. Semnul unui atelier de tinichigerie din Salzgasse (strada Sării) 4.
Scroll to Top
Scroll to Top